Dag 8: start van de Tuinroute

10 april 2017 - Knysna, Zuid-Afrika

Vandaag om 6u15 opgestaan. Normaal zei de gids dat half 7 ok was maar als iedereen dan gaat douchen is de kans erg groot op koud water. Dus vooruitziend als we zijn.... Kiezen voor warm water en iets vroeger op.

Het ontbijt was al uitgebreider dan in de vorige lodges. Verschillende soorten contact confituur, lekkere omelet met groentjes. Alleen het brood was heel vies. Toasten maar aangebrand en plat.... Kiezen dan maar voor de heerlijke yoghurt hier met vers fruit. Ook de. Fantastisch muffin mee voor als we een klein hongertje hebben.

Onze eerste stop het project Borne in Africa. Deze organisatie zamelt geld in voor schooltjes. De stichter is een Belgische dame Isabelle uit het Brusselse. Ze vertelde vol passie over haar job. Je kan ook peetouder worden voor 25€ per maand. Ze stimuleren de kinderen om goed te studeren en naar school te komen. Hier is er leerplicht tot 13 jaar. Daarna komen de meeste kinderen niet meer naar school. Zij proberen het toch te motiveren .Enkel de beste krijgen een beurs en de kans om naar een hoge school of Universiteit te gaan. Tia Hellebaut is een van de meters. De schoolgebouwen zijn echt wel ok hier. Ook met de vele fondsen.

Na de uitleg hebben de kinderen nog gezongen voor ons. Broeder Jacob. Wel maar enkele want het is ook hier vakantie. Na ons bezoek wandelen we met Isabelle doorheen de "sloppenwijken" of een gemeenschap wordt het met een mooi woord genoemd bij het schooltje. De heel arme gezinnen krijgen een "huis" , meer een houten hutje van de overheid. De families die wat geld hebben moeten betalen aan de hoofdman van de gemeenschap. Op bijna alle huisjes een satelliet en die kost 12€ per maand. Het gemiddelde inkomen per maand is 204€, bijvoorbeeld iemand die aan de kassa zit verdiend dit. Sommige families verkiezen de satelliet boven de kinderen ( school, kledij,...) Voor de crèche betaalt een gezin hier 10€ voor 1 maand per kind. Veel gezinnen kunnen dit niet betalen en doen de kinderen zo van de ene naar de andere crèche zonder te betalen. Pas na een maand moet je betalen. Verder stoppen we nog bij de moeders van de kinderen van Born in Africa. Zij maken juwelen​, schilderijen,... De opbrengst is voor hun gemeenschap. Lunchen doen we in Knysna. Een klein en gezellig dorpje aan een jachthaven. Hier kregen we tijd tot 15u om te eten en te wandelen! Prachtig weer vandaag dus genieten. Daarna de bus in voor 2uurtjes tot aan onze swartberg country lodge.

Normaal zouden we verblijven in the Thorntree country lodge maar door teveel blauwe vogels van andere afreizen zijn wij nu in swartberg beland. Volgens de chauffeur een evengoede slaapplaats. Op het eerste zicht kleinere kamers en gehorig. Afwachten wat de nacht brengt. Wel een prachtig uitzicht vanuit de kamer.

Om 19u volgde het avondeten, buffer. Zeer lekkere dingen. Keuze genoeg. Ook struisvogel, maar dat hebbben we toch maar niet geproefd. Wel hebben we kunnen dineren bij voel maan, een fris windje maar heek rustgevend.

Morgen gaan we een struisvogelkwekerij bezoeken. Zeer benieuwd wat het gaat zijn. Ook mogen we morgen vroor de eerste keer uitslapen tot half 8. Super!

Ook heeft de blauwe vogel laten weten dat ze onze mail ivm de slechte gids apprecieerden. Dat is wel leuk om te lezen. Op na een nieuwe leuke dag morgen.